خودروی شما سال هاست که به خوبی با شما رفتار می کند، اما اکنون نشانه هایی از مشکلات جدی موتور را می بینید.بهتر است مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو ر ا بدانید زیرا ممکن است مشکلاتی مانند دود زیاد اگزوز، مصرف بیش از حد روغن، کوبیدن شدید موتور، نشت روغن، از دست دادن قدرت یا ترکیبی از این مشکلات را تجربه کنید. در چنین حالتی ممکن است موتور خودروی شما نیاز به تعمیر جدی یا حتی تعویض موتور داشته باشد. در تعمیرگاه  تخصصی نوین کار ،تعمیرات اولیه موتور خودرو به صورت تخصصی و با ضمانت توسط افراد متخصص و مجرب انجام می شود.

مقاله مرتبط:تعمیرگاه تخصصی رنو

مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو

 

تنظیم موتور خودرو شامل چه قطعاتی است؟

تعویض شمع ها و سیم های خودرو: در این مرحله شمع ها و سیم های خودرو بررسی و در صورت لزوم تعویض می شوند. همچنین مقدار جرقه جزئی نیز باید در این مرحله بررسی شود.

تعویض فیلتر خودرو: در این مرحله اگر عمر فیلتر هوا تمام شده باشد باید تعویض شود. محفظه فیلتر و دریچه هوا نیز باید تمیز شده و روغن کاری گردند.

تمیز کردن سوزن انژکتور: در صورت لزوم فیلتر بنزین باید تعویض شود. در صورت کثیف بودن، سوزن های انژکتور با دستگاه مخصوص شسته و تمیز می شوند. البته در صورت معیوب بودن سوزن های انژکتور باید تعویض شوند. در مرحله آخر تعمیرکاران با استفاده از دستگاه دیاگ ،عیوب باقی مانده را تعمیر می کنند.

تعمیرات پایه موتور خودرو شامل تعمیر تایم و واشر، تعویض سرسیلندر، تعویض کلاچ موتور، تعویض رینگ کاتالیزور و اگزوز، تعویض پمپ روغن و پمپ آب، تعویض تسمه دینام و هرزگرد، تعمیر و تعویض فلایویل، تعمیر پمپ بنزین و تنظیم موتور می باشد.

در زیر ابتدا نمونه هایی از مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو آورده شده سپس توضیح مختصری در مورد هر کدام داده می شود و شما را با علائم خرابی آنها آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

 

رینگ پیستون در تعمیر اساسی موتور خودرو

 

 

رینگ پیستون در تعمیر اساسی موتور خودرو

نشانه های خرابی رینگ پیستون چیست ؟

  1. روغن سوزی داشتن موتور و خارج شدن دود آبی رنگ از اگزوز
  2. کم شدن مداوم روغن موتور
  3. صدای غیرعادی موتور
  4. کاهش قدرت موتور
  5. افزایش مصرف سوخت

تایم گیری در تعمیر اساسی موتور

زمان بندی سوپاپ یکی از مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو میباشد که به معنای زمان بندی دقیق باز و بسته شدن سوپاپ های موتور است، اگر بخواهیم حداکثر قدرت موتور را به دست آوریم، پر شدن سیلندرها با مخلوط سوخت باید به حداکثر برسد و احتراق در یک لحظه خاص اتفاق بیفتد. سیلندرها نیز باید به بهترین شکل ممکن از دود تخلیه شوند. برای دستیابی به این هدف، هنگام طراحی بادامک موتور باید باز شدن و بسته شدن با تاخیر سوپاپ را در نظر گرفت. با این کار مدت زمان باز بودن شیرها را افزایش داده ایم.

فیلرگیری خودرو در تعمیر اساسی موتور

سوپاپ های سرسیلندر به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط شفت سوپاپ (میل بادامک) باز و بسته می شوند. از آنجایی که سوپاپ، میل سوپاپ و لوازم جانبی سوپاپ فلزی هستند و در اثر حرارت موتور منبسط می شوند، باید فاصله مشخصی بین لوازم جانبی سوپاپ وجود داشته باشد، در غیر این صورت پس از گرم شدن موتور و انبساط این قطعات، سوپاپ ها باز می مانند و در کار موتور اختلال ایجاد می کنند. . تنظیم میزان فاصله بین شیر و متعلقات آن با استفاده از ابزاری به نام شیم انجام می شود و به این کار شیمینگ می گویند.

تعمیرات سر سیلندر در تعمیر اساسی موتور

سرسیلندر پوششی است که با بلوک سیلندر محفظه احتراق را تشکیل می دهد و شکل آن بستگی به ساختار سیلندر دارد که از نوع خنک کننده آب باشد، در غیر این صورت دارای شیارهای خنک کننده هوا است و در بلوک سیلندر در قسمت پایین سرسیلندر به تعداد سیلندرهای موجود سوراخ وجود دارد.

سرسیلندر همیشه در معرض گازهای داغ است. به همین دلیل سرسیلندر از مواد جامد ساخته شده است. در حال حاضر سازندگان از آلیاژهای آلومینیوم برای ساخت سرسیلندر استفاده می کنند.تعمیر سرسیلندر نیز یکی دیگر از مهمترین مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو میباشد.

 

دسته موتور در تعمیر اساسی موتور

 

مقاله مرتبط:مرکز تخصصی تعویض روغن موتور

دسته موتور در تعمیر اساسی موتور

یک موتور خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده است و این قطعات باید برای حفظ تعادل و برخورد با یکدیگر پشتیبانی شوند. خودرو به خصوص موتور آن مانند پازلی است که از قطعات مختلف به صورت منظم تشکیل شده است. بنابراین موتور خودرو باید دارای تکیه گاه برای تحمل وزن و حفظ تعادل باشد. دسته موتور خودرو را می توان بارزترین تکیه گاه و نگهدارنده تعادل موتور خودرو نامید. در یک جمله می توان گفت که دسته موتور وزن موتور را نگه می دارد.

تعویض کاتالیزور و گلویی اگزوز در تعمیر اساسی موتور

یکی از قطعاتی که عدم صحت فنی آن منجر به افزایش آلودگی ناشی از سوخت خودرو می شود و جزئی از مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو میباشد اگزوز و کاتالیزور آن است.

شاید اگزوز مانند روغن موتور، لنت ترمز، فیلتر هوا و … جزء مصرفی خودرو به حساب نیاید، اما مانند تمام قسمت های خودرو عمر مفیدی دارد و داستان بلافاصله بعد از این مدت شروع می شود. خرابی کاتالیزور و اگزوز به شدت بر عملکرد موتور خودرو تأثیر می گذارد.

تعویض نمودن اویل پمپ و واتر پمپ در تعمیر اساسی موتور

اویل پمپ چیست ؟

پمپ روغن یا اویل پمپ وسیله ای است که روغن موجود در موتور را به مدار روانکاری پمپ وارد می کند و جریان روانکاری موتور را ایجاد می کند. این دستگاه معمولا در داخل بلوک سیلندر قرار دارد.

این دستگاه روغن را پس از ارسال به فیلتر به مدار روانکاری پمپ وارد می کند. در اصل، پمپ روغن مانند قلب در بدن انسان میباشد، اگر حتی یک لحظه به وظیفه خود عمل ننماید، سیستم های متکی به آن سریع از کار می افتند.

واتر پمپ چیست ؟

 

واتر پمپ چیست ؟

یکی از مهمترین قطعات موتور خودرو پمپ آب نام دارد و همانطور که از نامش پیداست وظایف آن مربوط به پمپاژ آب می باشد.

یعنی حرکت مداوم آب و ضد یخ در موتور. پمپاژ آب و ضد یخ برای جلوگیری از جوشیدن خودرو است و بدیهی است که یکی از مهمترین قطعات داخل موتور پمپ آب است.

نشانه های خرابی اویل پمپ 

  1. کم شدن فشار روغن به همراه روشن شدن چراغ چک موتور
  2. افزایش دما در موتور
  3. سر و صدا سوپاپ ها
  4. نویز پمپ روغن

علایم خرابی واتر پمپ 

  1.  گرمای بیش از حد موتور
  2. صدای ناله مانند قرقره واتر پمپ ماشین
  3. نشت مایع خنک کننده
  4. خارج شدن بخار از موتور ماشین

تعویض تسمه دینام در تعمیر اساسی موتور

نقش تسمه دینام در خودرو

یکی از قطعات بسیار کاربردی خودرو که باید همیشه مراقب سلامتی آن باشید و از مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو است، تعویض تسمه دینام یا تسمه فن خودرو است. تسمه دینام از یک تسمه، یک تسمه میانی و یک تسمه کشنده تشکیل شده است. این تسمه وظیفه انتقال نیروی موتور به قطعاتی مانند دینام، پمپ آب، سیستم تهویه مطبوع و پمپ فرمان هیدرولیک را بر عهده دارد.

یکی از رایج ترین خرابی های خودرو خرابی تسمه دینام است. تسمه دینام خودرو در بین رانندگان و تعمیرکاران با نام های تسمه خنک کننده و تسمه هیدرولیک نیز شناخته می شود. خرابی تسمه دینام معمولاً به دلایلی مانند روغن اضافی یا خشکی و خوردگی رخ می دهد.

 

تعمیر و تغییر فلایویل در مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو

 

تعمیر و تغییر فلایویل در مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو

فلایویل، در واقع یک وسیله مکانیکی سنگین و دوار برای ذخیره انرژی دورانی است. چرخ طیار دارای گشتاور بالایی است، بنابراین در برابر تغییرات مربوط به سرعت چرخش مقاومت می کند. فلایویل یکی از قطعاتی است که ممکن است در عملکرد خودرو مشکل ایجاد کند.

نقش تعمیر پمپ بنزین خودرو در تعمیر اساسی موتور

پمپ بنزین یکی از قطعات خودرو است که معمولا در باک بنزین نصب می شود و وظیفه پمپاژ بنزین از باک به موتور خودرو را دارد. اگر این قسمت حیاتی به درستی کار نکند، خودرو نمی تواند به درستی روشن شود و در بیشتر موارد به دلیل نرسیدن بنزین به موتور و عدم احتراق، خودرو از کار می افتد.

تنظیم موتور خودرو در تمراحل اساسی تعمیر موتور خودرو

اساساً اکثر مردم معتقدند تا زمانی که نوار نقاله کار می کند و از حرکت باز نمی ایستد، نیازی به سرویس و تعمیرکار ندارد. این تفکر کاملاً اشتباه است، طبق نظرسنجی های انجام شده در کشورهای توسعه یافته، کسانی که خودروهای خود را برای سرویس های معمولی که هر سه ماه یکبار انجام می شود به تعمیرگاه تخصصی می برند، سالانه یک سوم سایرین هزینه صرف تعمیر خودروی خود می کنند.

خودروهای قدیمی هر 15 یا 30 هزار کیلومتر باید تیونینگ شوند. اما موضوع اصلاح موتور در خودروهای مدرن کمی متفاوت است و کارخانه برای آن دوره های مشخصی را در نظر گرفته است. تنظیم موتور باعث افزایش شتاب خودرو و کاهش آلایندگی و مصرف سوخت می شود.

فواید تنظیم موتور خودرو به موقع چیست؟

  • بهبود کارکرد موتور و عملکرد آن
  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش شتاب اتومبیل
  • کاهش صدا و گرمای موتور
  • کاهش آلایندگی و دود خرورجی از اگزوز
  • افزایش طول عمر موتور خودرو و قطعات مکانیکی و الکترونیکی

در چه صورت خودرو نیاز به تنظیم موتور دارد ؟

  1. بد استارت خوردن
  2. سخت روشن شدن خودرو
  3. روشن شدن چراغ چک
  4. لرزش در حالت در جا کار کردن
  5. کاهش شتاب خودرو
  6. افزایش مصرف سوخت
  7. خارج شدن دود سیاه از اگزوز
  8. شنیده شدن صداهای غیرعادی موتور

تعمیر موتور خودرو تهرانپارس

در این مقاله از مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو برایتان گفتیم پس دریافتبد که این کار باید در یک مرکز تخصصی و زیر نظر متخصصین انجام گیرد تا تعمیر موتور خودرو شما به صورت تخصصی انجام شود تعمیرگاه تخصصی نوین کار واقع در تهرانپارس اماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

سخن پایانی

مراحل اساسی تعمیر موتور خودرو یکی از مهم ترین مواردی است که هر فرد دارای ماشین نیاز است بداند. تعمیر موتور خودرو، به دلیل حساسیت بالا نیاز است در مراکز تخصصی و معتبری مانند مرکز تخصصی تعمیر موتور نوین کار انجام شود. با کمک و مشاوره تکنسین های مجرب و ماهر نوین کار می توانید یک تعمیر موتور با کیفیت و مقرون به صرفه را تجربه کنید.