گیربکس پژو 206 ،یک گیربکس عرضی پنج دنده‌ای محسوب می شود که دارای چهار دنده برای حرکت به سمت جلو و یک دنده جهت حرکت به سمت عقب است.

در واقع گریبکس 206 همان گریبکس اتوماتیک AL4 است.

پژو 206 یکی از خودروهای محبوب در ایران است که با مشارکت شرکت رنو فرانسه ساخته شده است، از ویژگیهای این خودرو می توان شتاب بالا، قابلیت‌های دینامیکی خوب، سازگاری با محیط زیست و مصرف سوخت پایین را نام برد.

سرعت و نیروی تولید شده موتور این خودرو توسط گیربکس کنترل می‌شود پس باید گفت مهمترین قسمت موتور این خودرو گیربکس آن است.

گیربکس پژو 206، یک گیربکس هوشمند است که قادر است الگوی تعویض دنده را طبق رانندگی فرد انتخاب کند زیرا این گریبکس یک گیربکس الکترومکانیکی است که توسط یک کنترل یونیت، کنترل می شود که این کنترل یونیت EGS  نام دارد.  

 گیربکس های 206 یا همان AL4 نسبت به سایر گریبکس های موجود در بازار از کیفیت بالاتری برخوردار است. از ویژگیهای این گریبکس می توان ، داشتن سیستم تعویض کلاچ سیاره‌ای، دارا بودن دو سیستم دستی و اتومات برای تعویض دنده و محدوده سرعت مناسب برای دنده‌ها را نام برد.


قسمت‌های اصلی گیربکس 206 (Al4)

مبدل گشتاور یا تورک کانورتور

پمپ روغن

مجموعۀ محور ورودی و بلوک هیدرولیک

دیفرانسیل

محور خروجی گیربکس

انواع سنسورهای موجود در گیربکس 206

سنسور سرعت ورودی گیربکس

وظیفه این سنسور این است که اطلاعاتی که برای تشخیص میزان لغزش توربین و یا میزان لغزش ترمز در گیربکس پژو 206 وجود دارد را ، به EGS یا همان کنترل یونیت منتقل کند.

 سنسور سرعت خودرو

این سنسور اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به ECU  ( کامپیوتر ) موتور اعلام می‌کند و به این ترتیب این اطلاعات از طریق CAN که یک قطعه کوچک الکتریکی است به EGS ارسال می‌شود. در 206 تیپ 6 ، این سنسور وجود ندارد و اطلاعات سرعت از سنسور چرخ‌ها دریافت می‌شود.

سنسور دمای روغن

وظیفه این سنسور، تنظیم فشار روغن و کنترل گریبکس در دماهای بالا می باشد که اطلاعات مربوطه را به EGS اعلام می‌کند.

سنسور فشار روغن

EGS باید فشار مدار را توسط شیر برقی تنظیم فشار کنترل کند ، که وظیفه این سنسور این است که فشار روغن قبل از کلاچ‌ها و ترمزها را به EGS اعلام می‌کند تا EGS،بتواند بهترین عملکرد خود را به انجام برساند.

روغن گیربکس اتوماتیک 206

روغن گیربکس 206 ماندگاری کمی دارد و در ابتدا قرمز رنگ و یا زرد رنگ ولی شفاف است ، لذا از روی رنگ و بوی آن می توان زمان تعویض را تشخیص داد ،اگر روغن گریبکس خودرو شما تیره شده باشد زمان تعویض آن فرا رسیده است.

لازم است این نکته مهم را بدانید که گریبکس اتومات خودرو 206 یا همان AL4  بسیار حساس است و به توجه و مراقبت بیش‌تری نیاز دارد.

پس شما راننده گرامی برای افزایش طول عمر و عملکرد بهتر خودرو خود و همچنین برای جلوگیری از استهلاک جعبه دنده ، باید سرویس‌های دوره‌ای و تعویض روغن گیربکس خودروتان را جدی بگیرید و جهت دریافت سرویسهای دوره ای به یک مرکز معتبر مراجعه فرمایید.

گروه نوین کار مفتخر به ارائه این خدمات به شما سروران می باشد.