دلایل روشن شدن چراغ گیربکس

روشن شدن چراغ گیربکس در خودرو های اتومات از جمله مواردی است که برای این مدل خودرو ها پیش آمده و عوامل و دلایل مختلفی را نیز در بر می‌گیرد.

موارد روشن شدن چراغ گیربکس ، علاوه بر هزینه هایی که برای تعمیر به وجود می‌آورند در حالت هایی کارکرد درست خودرو را نیز مختل می‌کنند و ملزم به ریشه یابی و تعمیر زودتر هستند.

گیربکس یکی از درگیر ترین اجزای خودرو در هنگام حرکت است که جعبه دنده را در خود جای داده و ابتدا برای قدرت گرفتن و در نهایت سرعت گیری اتومبیل، رابط بین موتور و چرخ ها می باشد.

با توجه به کاربرد اساسی گیربکس، این قطعه از حساسیت بالایی برخوردار است و استفاده نامناسب و نادرست از آن موجب خرابی و هزینه تراشی برای شما می‌شود.

با توجه به اینکه در خودرو های اتومات عملکرد تعویض دنده از یک تا پنج ،خود به خود به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و فرد راننده دخالتی در این موضوع ندارد.

اما در مواقعی پیش می‌آید که  قبل از هر گونه اقدامی برای حرکت متوجه روشن شدن چراغ گیربکس می‌شوید! در ادامه تعدادی از این دلایل را بررسی می کنیم.

انتقال قدرت (چراغ گیربکس)بیش از حد انتقال:

گرم شدن بیش از حد انتقال قدرت (چراغ گیربکس)شایعترین علت روشن شدن چراغ گیربکس است. علت اصلی وضعیت گرم شدن بیش از حد می تواند از یک کولرمسدود شده تا یک مشکل داخلی در  چراغ گیربکس باشد.

برخی از عادت های رانندگی ، مانند یدک کشیدن باری که برای وسیله نقلیه شما خیلی سنگین است ، همچنین می تواند باعث گرم شدن بیش از حد چراغ گیربکس شود.

سطح مایع انتقال قدرت (چراغ گیربکس)پایین:

سطح مایعات پایین می تواند انواع مشکلات عملکرد چراغ گیربکس را ایجاد کند که در نهایت می تواند منجر به آسیب داخلی شود. سیستم داخلی خودرو ممکن است عملکرد غیر عادی خودرو را در نتیجه تشخیص داده و چراغ هشدار چراغ گیربکس را روشن کند.

نقص در انتقال قدرت (چراغ گیربکس)داخلی:

گیربکس های اتوماتیک مجموعه های پیچیده ای با بسیاری از اجزای داخلی هستند (به عنوان مثال ، بسته های کلاچ ، مجموعه دنده های سیاره ای و غیره). در صورت خرابی یک یا چند مورد از آنها ، سیستم ممکن است عملکرد غیر عادی خودرو را تشخیص داده و چراغ هشدار گیربکس را روشن کند.

نگه داشتن تعویض دنده:

چراغ هشدار انتقال قدرت (چراغ گیربکس)همیشه به این معنی نیست که در سیستم چراغ گیربکس مشکلی وجود دارد.

مشکلات بدنه شیر:

گیربکس های اتوماتیک سنتی و گیربکس متغیر بیشتر دارای بدنه سوپاپ هستند.

بدنه سوپاپ شامل مجموعه ای از معابر است که جریان سیال را از طریق سوپاپ ها به قسمتهای مختلف چراغ گیربکس هدایت می کند. بدنه های دریچه مدرن اغلب حاوی ماژول کنترل چراغ گیربکس و سایر وسایل الکترونیکی دیگر نیز هستند.

مشکلی که در بدنه سوپاپ وجود دارد می تواند مانع عملکرد انتقال قدرت نیرو شود که می تواند چراغ گیربکس را تحریک کند.

مسائل مربوط به مبدل گشتاور:

در بیشتر طراحی های گیربکس اتوماتیک از مبدل گشتاور استفاده می شود.

مبدل گشتاور به عنوان مایع عمل می کند (( مبدل گشتاور به عنوان یک وسیله اتصال سیال بین موتور و گیربکس عمل می کند)) دستگاه کوپلینگ بین موتور و گیربکس ،یک کلاچ قفل شونده در داخل مبدل ، یک اتصال مکانیکی بین موتور و گیربکس را تحت شرایط خاص فراهم می کند.

با گذشت زمان ، مبدل گشتاور می تواند مشکلاتی مانند لرزیدن و لغزش را ایجاد کند.

با گذشت زمان ، مبدل گشتاور می تواند مشکلاتی مانند لرزیدن و لغزش را ایجاد کند. مشکلاتی از این دست ممکن است باعث روشن شدن چراغ هشدار چراغ گیربکس شود.

مشکلات الکترونیکی و کنترل های رایانه ای:

مانند اکثر قسمت های دیگر اتومبیل های مدرن ، انتقال قدرت (چراغ گیربکس)نیرو توسط یک ماژول کنترل مدیریت می شود که اطلاعات خود را از حسگرهای مختلف می گیرد.

ماژول از طریق شبکه داده با سایر ماژول ها ارتباط برقرار می کند.

مشکلات حسگر ، ماژول و شبکه داده می تواند مسائل مختلفی را ایجاد کند که چراغ گیربکس را روشن می کند.

سایر مشکلات الکتریکی ( از سیم کشی آسیب دیده تا شیر برقی معیوب ) به طور بالقوه می توانند چراغ گیربکس را نیز روشن کنند.

آیا باید با چراغ هشدار دهنده گیربکس به رانندگی ادامه دهید؟

از آنجا که چراغ هشدار دهنده گیربکس به دلایل مختلفی می تواند روشن شود ، بعضی از آنها مشکلات مهمی است ، شما نباید با چراغ روشن به رانندگی وسیله نقلیه خود ادامه دهید شما (یا مکانیک خود) باید بلافاصله مشکل را تشخیص داده و آن را ترمیم کنید تا از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری شود.