نگهداری گیربکس اتوماتیک و عملکرد صححیح آن به کاهش هزینه، عمر طولانی گیربکس کمک میکند.

مسلما” یکی از بهترین دستاوردها در صنعت خودرو سازی ، اختراع گیربکس اتوماتیک می باشد.

اگرچه که رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک بسیار راحت و ایمن است ولی نگهداری گیربکس اتوماتیک و توجه ویژه‌ای در مقایسه با گیربکس‌های دستی دارد، زیرا در صورت خراب شدن باید هزینه بیشتری برای تعمیر آن پرداخت کنید.

برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به گیربکس‌ خودرو خود لازم است کارهایی را درحین رانندگی هرگز انجام ندهید تا متحمل هزینه‌های سنگین برای تعمیر خودرو خود نشوید.

در ادامه به بررسی مواردی می پردازیم که مربوط نگهداری گیربکس اتوماتیک است و مراقبت و توجه به آنها عمر گریبکس را بالا می برد:

روغن گیربکس خودرو

این روغن نشانگر خوبی از سلامت کلی گیربکس می باشد، بنابراین پیشنهاد می شود سطح روغن را بررسی نمایید،روغن خوب ، رنگ شفاف و روشنی دارد.

اگر روغن تیره به نظر رسید و یا به نظر شیری و آلوده بود احتمالا”مشکلی وجود دارد.

بعضی از تولید کنندگان برای بهتر تشخیص دادن روغن شفاف از آلوده، از مایع رنگی درون آن استفاده می کنند که متداول ترین رنگ ، قرمز می باشد.

گاهی هم ممکن است روغن گریبکس بوی سوختگی بدهد در این صورت هم سریعا” به یک مرکزفنی مراجعه فرمایید.

درنتیجه توصیه می شود برای جلوگیری از بروز هرکدام از مشکلات ذکر شده به طور مرتب، سطح روغن را بسنجید .

در شرایط ایده آل بهتر است هر 60 هزار کیلومتر و در شرایط نامطلوب هر 50 هزار کیلومتر روغن گیربکس را تعویض کنید.

گاهی هم امکان دارد سطح روغن پایین تر از حد نرمال باشد ، این مسئله نیز نشان دهنده نشتی است ، که باید آن را هم جدی بگیرید.

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده در هر اتومبیل ، در سلامت موتور و گیربکس نقش اساسی دارد .

معمولاً تصور می شود که این سیستم فقط از داغ شدن موتور جلوگیری می کند اما باید بدانید ، سیستم خنک کننده خودرو روغن گیربکس را نیز خنک می کند به صورتی که در هنگام حرکت ، آن را در دمای ایده آل قرار میدهد ، درنتیجه بازرسی سیستم خنک کننده هم در سلامت گریبکس نقش دارد.

تعویض به موقع دنده

زمانی که خودرو در حال حرکت است به هیچ وجه دنده را تعویض نکنید.

اگر در زمان حرکت خودرو تعویض دنده انجام دهید گیربکس تحت فشار قرار می گیرد و به مرور زمان با مشکلی جدی مواجه خواهد شد.

به عنوان مثال، اگر می خواهید دنده را از حالت (درایو یا D)  به حالت (دنده عقب یا R) و یا بر عکس تغییر دهید، خودرو باید ایست کامل کرده باشد ، همانطور که در بالا اشاره شد اگر این کار را زمانیکه خودرو در حال حرکت است انجام دهید، گیربکس تحت فشار قرار می گیرد.

در صورتی که  قصد دارید وضعیت دنده را تغییر دهید و روی حالت دستی قرار دهید، حتما ترمز بگیرید، وضعیت دنده را تغییر دهید، سپس پای خود را از روی ترمز بردارید.

خودرو را خلاص نکنید

در بازه های زمانی کوتاه ( زیر 2 دقیقه ) ، خلاص کردن و دوباره درگیر کردن خودرو سبب بالا رفتن دمای روغن ، آسیب دیدن قطعات گیربکس و باندهای ترمز می شود.

بنابراین در ترافیک های کوتاه خودرو را خلاص نکنید. در صورتی که ترافیک طولانی باشد ، برای جلوگیری از بالارفتن دمای روغن توصیه می شود خودرو را روی حالت خلاص قرار دهید.

شتاب گیری ناگهانی

یکی دیگر از مواردی که باعث آسیب رسیدن به گیربکس خودرو می شود شتاب گیری ناگهانی خودرو است.

اگر قصد دارید شتاب خودرو را به سرعت افزایش دهید توصیه می کنیم ابتدا خودرو را در حال فشار دادن پدال ترمز روی وضعیت درایور قرار دهید ، سپس روی پدال گاز فشار داده و ترمز را رها کنید.

استفاده از دنده P 

به یاد داشته باشید اگر در حالت P به خودرو نیرویی وارد شود، آسیب جدی به قطعات گیربکس وارد خواهد شد .

 بنابراین توصیه می شود ، تنها در صورت توقف کامل خودرو از این دنده استفاده نمایید .برای این کار ابتدا خودرو را متوقف کنید، پدال ترمز را فشار دهید، ترمز دستی را بالا بکشید پس از اطمینان از توقف کامل، از حالت P استفاده کنید.

استفاده از حالت دستی

زمانی که دنده خودرو روی حالت اتوماتیک باشد ، واحد کنترل گیربکس ، به دلیل سرعت پایین خودرو و فشار کم روی پدال گاز به سرعت دنده ها را سبک می کند و دوباره به حالت قبل باز می گرداند، این کار سبب می شود فشار بسیاری بر روی قطعات گیربکس وارد شود و دمای روغن گیربکس بالا رود .  بنابراین برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک در ترافیک های روان دنده آن را روی حال دستی قرار دهید.

حالت خلاص

بسیاری از افراد در جاده ها ، برای کاهش مصرف سوخت ، خودرو را بر روی حالت خلاص یا N قرار می دهند. انجام این کار سبب از کار افتادن پمپ روغن می شود و درنتیجه آسیب بسیار زیادی به قطعات گیربکس وارد می شود.

گرم کردن خودرو

لازم است بعد از روشن کردن خودرو چند دقیقه صبر کنید تا موتور گرم شود و سپس شروع به حرکت نمایید ، خصوصا زمانی که هوا سرد باشد.

روغن گیربکس مناسب

با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو خود ، اطلاعات مربوط به نوع روغن مناسب گیربکس وسیله نقلیه خود را بدست آورید.

اگر از روغن نامناسبی استفاده نمایید سبب آسیب های جدی به گیربکس خواهید شد ،در این گونه مواقع سریعا” روغن قبلی را خالی کرده و نوع مناسب را جایگزین نمایید.

یدک کشی

یدک کشی با خودروهای اتومات ، خصوصا” در هوای گرم ، سبب می شود روغن گیربکس اکسید شود و یا بسوزد که در پی آن آسیب جدی به جعبه دنده وارد می شود ، پس تحت هیچ شرایطی از خودرویتان به عنوان یدک کش استفاده نکنید.

لاستیک و رینگ استاندارد

از لاستیک و رینگ استاندارد استفاده کنید چرا که استفاده از نوع غیر استاندارد آن(کوچکتر یا بزرگتر از اندازه استاندارد) در بلند مدت به گیربکس خودرو شما آسیب وارد می کند.

بازرسی منظم

در پایان حتما” به یاد داشته باشید که مهمترین و ساده ترین راه نگهداری گیربکس اتوماتیک، سرویس و بازرسی منظم آن  است. شما با مراجعات منظم خود به مجموعه نوین کار از خدمات فنی به موقع بهرمند خواهید شد.