وظیفه گیربکس - گیربکس بی ام و

هشدارهای گیربکس اتوماتیک را جدی بگیرید و بدون اتلاف وقت به آن رسیدگی نمایید.

گیربکس اتوماتیک اتومبیل شما، از یک سیستم مکانیکی و رایانه ای بسیار پیچیده تشکیل شده است. به همین دلیل هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودروی شما، حتی از هزینه تعمیر موتور آن بیشتر است (البته این موضوع به نوع اتومبیل شما نیز بستگی دارد ولی در بسیاری موارد چنین است). این بدان معناست که اگر یکی از این علائم ظاهر شود به جای نادیده گرفتن یا انتظار برای محو شدن آن به طور خود به خود، بهتر است آن را جدی بگیرید. در صورتی که گیربکس نیاز به سرویس داشته باشد و شما آن را نادیده بگیرید، میتواند منجر به ایجاد هزینه و زحمت زیادی برایتان شود.

احساس لرزش در جعبه دنده

احساس لرزش در جعبه دنده هنگام تغییر از یک دنده به دنده دیگر، روان عمل میکند. در گیربکس اتوماتیک شما معمولاً هنگام تعویض دنده اتومبیل، نباید به هیچ وجه احساس ضربه، لغزش یا لرزش کنید. وقتی اتومبیل در تعویض دنده دچار مشکل میشود، این علائم ممکن است در ابتدا ناچیز و قابل چشم پوشی به نظر برسند. اما ، بهتر است به هشدارهای گیربکس اتوماتیک  توجه کنید، چرا که احتمالاً به مرور زمان این نشانه ها بدتر میشود. اگر در زمان تغییر دنده اتومبیل در حال حاضر نیز این علائم ناخوشایند را تجربه میکنید، زمان آن رسیده است که به آن توجه کنید. به طور معمول هنگامیکه گیربکس اتوماتیک باعث آسیب به چرخ دنده ها میشود، به تدریج این آسیب جدی تر میگردد  

اتومبیل گیربکس را درگیر نمیکند و یا حرکت نمیکند وقتی ماشین خود را در حالت حرکت یا دنده عقب قرار میدهید، . این مورد میتواند بیانگر وجود مشکلی در روغن گیربکس (fluid transmission (اتومبیل تان باشد به این ترتیب که خاصیت محافظتی آن از بین رفته و غلیظ شده است. در این حالت، تعویض روغن مناسب میتواند به شما کمک کند. در موارد دیگر ممکن است مشکلی در سیستم کامپیوتر داشته باشید. گاهی اوقات ریست کردن رایانه ماشین نیز میتواند مشکل را برطرف کند. شما میتوانید این کار را با قطع کردن باتری به مدت حدود 30 دقیقه انجام دهید. با این کار امکان تنظیم مجدد آن فراهم میشود. اگر این مسئله کمکی نمیکند ، وقت آن است که یک کارشناس متخصص، هشدارهای گیربکس اتوماتیک  را بررسی کند

خلاصه: وقتی گیربکس اتوماتیک شما درگیر نمیشود یا در عملکرد آن تأخیر وجود دارد، وقت آن است که مکانیک به آن نگاه کند. در بیشتر مواقع، مشکلات ناشی از این علائم جزئی هستند، اما بهتر است از این مسئله اطمینان خاطر پیدا کنید تا بعدا  مجبور به پرداخت چند میلیون هزینه اضافی نشوید. 

اتومبیل تولید صدا میکند

صدای ناله، وزوز یا کوبش هنگامی که دنده در حالت خلاص قرار دارد.

اگر به طور ناگهانی صدای ناله، وزوز یا کوبش در زیر ماشین خود احساس کردید، آنچه قبلاً آن را نشنیده اید، ممکن است گیربکس اتومبیل تان دچار مشکل شده باشد.

این مشکل ممکن است جزئی باشد، اما میتواند علامت مشکل جدی تری نیز باشد.

در برخی موارد، صداهایی که از گیربکس می آید، میتواند به دلیل بروز مشکلی در روغن گیربکس اتوماتیک شما ایجاد شود.

این مایع کار بسیار مهم روغن کاری مقدار قابل توجهی از چرخ دندهها و قطعات مکانیکی را دارد. با گذشت زمان و استفاده مداوم، این مایع خاصیت محافظتی خود را از دست میدهد و دیگر جلوی اصطکاک را نمیگیرد.

این اصطکاک همان چیزی است که به سیستم گیربکس خودکار پیچیده اتومبیل شما آسیب میرساند. اگر صدای نگران کننده ای را میشنوید و گمان میکنید که این صدا از گیربکس ایجاد میشود، ممکن است یکی از بخشهای داخلی گیربکس شما مشکلی پیدا کرده باشد.

اگر اینگونه باشد، بسیار حیاتی است که یک مکانیک واجد شرایط بلافاصله خودرو را معاینه کند. خلاصه: برخی از صداها ممکن است به دلیل وجود مشکلی ساده و به خاطر روغن گیربکس شما باشد، در حالی که امکان دارد در بعضی موارد دیگر مشکل جدی تر باشد. در صورت امکان روغن گیربکس خودکار خود را بررسی کنید. اگر سطح روغن پایین است، مقداری روغن به آن اضافه کنید و هرچه سریعتر در مورد مشکل اتومبیلتان با یک مکانیک مورد اعتماد مشورت کنید. اگر در این مورد مطمئن نیستید و نیاز به آرامش خاطر دارید، میتوانید با یک مکانیکی واجد شرایط  تعمیر گاه نوین  برده و از  انها مشورت بخواهید

بویی مثل بوی سوختگی به مشام میرسد

یکی از هشدارهای گیربکس اتوماتیک که اهمیت زیادی دارد، آن است که خودروی شما نباید بوی سوختگی بدهد و این مسئله ای است که باید نگران آن باشید. یکی از شایع ترین دلایل بوی سوختگی که از گیربکس به مشام میرسد، گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس است. این روغن نقش بسیار مهمی در محافظت از این سیستم بسیار گران قیمت و پیچیده دارد. عمده نقش آن نیز روغن کاری سیستم برای عملکرد روان آن است 

هنگامیکه توانایی روغن کاری این مایع کاهش مییابد

پس از گذشت مدتی و طی مسافتی خاص این اتفاق حتما میافتد که باعث ایجاد اصطکاک بین همه قسمتها میشود.

اصطکاک باعث خرابی قطعات و تجمع پسماند و زباله میگردد. همه این مشکلات با هم در نهایت منجر به خرابی کامل گیربکس میشوند. اتفاقی که نتیجه آن دردسر و هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت.

به خاطر نشتی روغن، بعضی اوقات علت آن فقط کم بودن روغن گیربکس است. این کم شدن معمولاً این مایع ایجاد میشود، زیرا در بیشتر اتومبیلها برخلاف روغن موتور ، روغن گیربکس با گذشت زمان کاهش نمییابد. همچنین ، این مسئله میتواند به خاطر استفاده از روغن گیربکس اشتباه که مناسب خودروی شما ساخته نشده رخ دهد.

 خلاصه: اگر از گیربکس اتومات اتومبیل تان بوی سوختگی میشنوید، باید پیش از اینکه تبدیل به مشکل بزرگی شود دست به کار شوید. اگر میدانید چطور این کار را انجام دهید، سطح روغن گیربکس خود را چک کنید.

دنده از جای خود خارج میشود

آیا دنده ماشین شما از جای خود خارج میشود یا وقتی که به آن نیاز دارید نیروی کشندگی خود را از دست میدهد؟ اگر چنین است این مسئله مشکل مهمی برای ایمنی شماست. اگر در هنگام رانندگی گیربکس اتوماتیک خودرو شما از جای خود خارج میشود، و برای جلوگیری از این مشکل باید گاز بیشتری به اتومبیل بدهید، این مسئله بسیار خطرناک است. رایانه اتومبیل شما به گیربکس اتوماتیک فرمان میدهد که چه وقت بین دنده ها جابجا شود. اینگونه ماشین تصمیم میگیرد چه موقع نیرو را به چرخها منتقل کند. اگر در این پروسه نقصی صورت گیرد، سیگنال به درستی ارسال نمیشود.  

خلاصه: از هشدارهای گیربکس اتوماتیک لغزش دنده است که باید  مشکل جدی گرفته شود.. اگر گیربکس اتومبیل به طور متناوب چرخ دندهها را درگیر و خلاص میکند، بلافاصله با مکانیک تماس گرفته و یا به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر احساس میکنید بهتر است برای حفظ ایمنی با اتومبیل خود تا تعمیرگاه نرانید، با ما تماس گرفته تا ترتیب بکسل کردن اتومبیل تان را تا تعمیرگاه بدهیم.  

 

سطح پایین روغن گیربکس یا نشتی آن

اگر مایع قرمز روشن، یا تیره و کثیف  در راه محل عبورتان یا در پارکینگ خود  احتمالاً مشاهده کرده اید؟ احتمالا آن ماده، روغن گیربکس اتوماتیک شماست. از آنجا که روغن گیربکس به هیچ عنوان نباید نشت کند، این موضوع، میتواند به خرابی بسیار جدی و کامل گیربکس اتوماتیک اتومبیل شما منجر شود که بسیار پر دردسر و پر هزینه است. بر خلاف روغن موتور، مایع موجود در سیستم گیربکس، با گذشت زمان و طی مسافت، معمولاً کاهش نمییابد. بنابراین، اگر میبینید سطح روغن گیربکس اتومبیل تان کاهش پیدا کرده، احتمالا سیستم انتقال خودرو دچار نشتی شده. سطح پایین این روغن، میتواند اصطکاک زیادی در گیربکس اتومبیل شما ایجاد کند که باعث خرابی قطعات در داخل آن شده و در نهایت منجر به خرابی کامل سیستم انتقال خودرو میگردد.

 روغن گیربکس کم یا نشت آن چقدر جدی است؟

آن قدر که اگر اقدامی نکنید، به یک مشکل بسیار جدی تبدیل میشود. اما، لازم نیست چنین اتفاقی رخ دهد. گاهی اوقات، رفع نشتی تنها یک سرویس کم هزینه و فقط شامل جایگزینی واشر نشتی یا شیلنگ است. فقط به یاد داشته باشید، از یک مشکل کوچک در گیربکس اتومبیل خود غافل نشوید، مگر اینکه هوس کرده باشید با یک مشکل بزرگ دست به گریبان شوید.

 خلاصه: کاهش سطح روغن گیربکس و یا نشت آن به هیچ وجه یک مورد عادی نیست. در صورتی که زودتر متوجه مشکل شوید، به احتمال زیاد هزینه تعمیر پایین خواهد بود. برای اینکه متوجه شوید گیربکس نشتی دارد یا خیر، زیر اتومبیل تان را برای پیدا کردن لکه قرمز رنگ بررسی کنید. بهتر است پیش از آنکه این مورد تبدیل به مشکل بزرگی شود، به تعمیرگاه مراجعه کنید. 

چراغ اخطار موتور خودرو روشن است

چراغ اخطار ماشین شما برای این است که به شما اعلام کند در اتومبیل تان مشکلی وجود دارد یا اینکه در آینده به مشکلی برخواهید خورد.

اما این چراغ میتواند نشانگر احتمال وجود مشکل در سیستمهای گوناگونی از اتومبیل تان باشد و نه فقط سیستم انتقال دارای سنسورهای بی شماری است که میتواند موارد غیر عادی را در گیربکس خودرو شما تشخیص دهد (خیلی بیش از آنچه شما میتوانید تشخیص دهید).

این سنسورها سیگنال هایی را به رایانه اتومبیل شما ارسال میکنند تا اطلاع دهند مشکلی در سیستم وجود دارد.

به این ترتیب، چراغ اخطار موتور روشن میگردد تا به شما اعلام کند مشکلی در اتومبیل بوجود آمده.

چرا باید هشدار چراغ اخطار موتور را جدی گرفت؟ خب، به این دلیل است که اگر مشکل مربوط به سیستم انتقال شما باشد، تشخیص سریع آن توسط تعمیرکار مکانیکی  موجب کاهش هزینه و زمان تعمیر میگردد.

اگر دست روی دست بگذارید، برای خود هزینه و دردسر مضاعف درست میکنید.