گیربکس اتوماتیک مزدا از یک سیستم مکانیکی و کامپیوتری بسیار پیچیده تشکیل شده است.

همانطور که می دانید گیربکس در هر خودرویی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا ، موتور در هر خودرویی عامل تولید کننده نیرو می باشد ، که نیروی مکانیکی تولید شده ، توسط مبدل گشتاور دریافت و به گیربکس منتقل می شود.

سپس این نیرو به صورت افزایش سرعت به دیفرانسیل و چرخ ها انتقال پیدا می کند ، حال باید بدانید میزان سرعت و جهت چرخش محور خروجی گیربکس به عوامل تعیین کننده ای بستگی دارد مانند:

تعیین وضعیت دسته دنده ( لیور ) توسط راننده

میزان فشار وارد شده بر پدال گاز

دور موتور و سرعت خودرو

گیربکس هر خودرویی به علت گرما و اصطکاک تولید شده توسط اجزاء متحرک آن در مقایسه با سایر قسمت‌های خودرو، سریع‌تر دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شود.

به همین علت است که گیربکس اتوماتیک یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین قسمت های خودرو به حساب می‌آید.

برای بهرمند شدن از عملکرد بهتر گیربکس باید از مشکلات آن مطلع باشید.

و همچنین مراقب باشید تا کوچکترین اختلالی در آن پیش نیاید تا از تعمیرات پر هزینه جلوگیری کنید زیرا اگر گیربکس دچار خرابی یا آسیب شود ، سایر قسمت های خودرو را نیز درگیر می کند.

مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا

در ابتدا لازم است یادآور شویم که شناسایی مشکلات مکانیکی خودروهای نسل جدید و اتومات ، یک کار حرفه ای است و فقط از عهده کارشناسان با تجربه بر می آید .

حال اگر با مشکلاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم برخوردید حتما” به یک مرکز تعمیرگاهی حرفه ای مراجعه نمایید ، کارشناسان ما در تعمیرگاه تخصصی گیربکس نوین کار راهنمای بسیار مناسبی در این زمینه برای شما خواهند بود.

راننده گرامی هرگز هشدارهای مهم گیربکس اتوماتیک خودرو مزدا خود را تحت هیچ شرایطی نادیده نگیرید ، تا با پیگیری و رسیدگی به موقع از مشکلات جدی تر و هزینه های بالاتر جلو گیری کنید. تعدادی از این موارد عبارتند از:

روشن بودن چراغ‌ AT

چراغAT  ، مشکلات و مسائل مکانیکی مختلف را به شما هشدار می دهد، اما در تشخیص اولیه مشکلات گیربکس نیز به شما کمک می کند . اولین علامتی است که نشان می‌دهد گیربکس اتوماتیک مزدا دچار مشکل شده است و عملکرد خوبی ندارد این چراغ است .

در خودروهای مزدا ، سنسور و حسگرهایی نصب شده‌ است که وظیفه ارسال سیگنال به کامپیوتر داخلی را بر عهده دارند . این سنسورها ،هرگونه فعالیت غیرعادی در گیربکس اتوماتیک را به خودرو اطلاع می‌دهند. گاهی ممکن است این سنسورها دچار اختلال شوند و سیگنال‌های اشتباهی را شناسایی کنند در این گونه مواقع حتما” باید چراغ‌ AT را بررسی نمایید.

صدای ناله

اگر در هنگام رانندگی ناگهان صدای ناله، یا کوبش در زیر ماشین خود احساس کردید ، ممکن است گیربکس اتوماتیک خودروتان دچار مشکل شده باشد. امکان دارد این مشکل در ابتدا جزئی باشد، اما اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید ،سایر قسمت‌های خودرو نیز آسیب می‌بینند.گاهی ممکن است صداهایی که از گیربکس می‌شنوید، از بروز مشکلی در روغن گیربکس باشد که در ادامه همین مقاله آن را توضیح می‌دهیم.

احساس لرزش در خودرو

اگر در هنگام تغییر از یک دنده به دنده دیگر، گیربکس روان عمل نکند، خودرو دچار لرزش می شود. ممکن است این مشکل در ابتدا سطحی و قابل چشم پوشی به نظر برسند، اما بهتر است در همان ابتدا به آن توجه کنید تا با مشکلات جدی‌تر روبه‌رو ‌نشوید.اگر به موقع این مشکل را بررسی نکنید چرخ دنده‌های خودرو آسیب می‌بینند و در نهایت رانندگی را برای شما سخت‌تر می‌کنند.

بوی سوختگی

هر نوع بوی غیر عادی مانند بوی سوختگی ، می‌تواند نشان دهندۀ وجود مشکل در گیربکس خودرو باشد. اگر گیربکس و اجزاء آن به خوبی و با روغن باکیفیت روغن کاری نشده باشند چنین بویی حس می شود. گیربکس اتوماتیک خودرو برای داشتن بهترین عملکرد در دمای مناسب، نیاز به مقدار روغن به اندازه و با کیفیت دارد. اگر روغن به اندازۀ کافی نباشد، باعث ایجاد اصطکاک بین قطعات گیربکس می شود و سپس این قسمت بیش از حد گرم ‌شود. به همین علت است که شما بوی روغن سوخته را حس می کنید و حتی ممکن است گاهی دود نیز مشاهده ‌کنید.

سر و صدا خودرو در حالت خلاص

  وجود مشکل در گیربکس خودرو باعث ایجاد صدا در حالت خلاص می شود.گاهی ممکن است با تعویض روغن این مشکل حل شود ، اما اگر باز هم درحالت خلاص صدایی شنیدید، امکان دارد قطعات داخلی گیربکس (چرخ دنده‌ها و…) فرسوده شده باشند. بنابراین پیش از هر اقدامی حتما خودروی خود را به یک مکانیک حرفه‌ای نشان دهید تا مشکل را به شکل اصولی برای شما رفع کند.

هرگونه عملکرد و رفتار غیرعادی را در گیربکس اتوماتیک خودرو خود حس کردید آن را جدی بگیرید زیرا تعمیر یا تعویض این مدل گیربکس ها بسیار پرهزینه هستند. ما در مجموعه نوین کار آماده ارائه بهترین و اصولی ترین خدمات در این زمینه به شما مشتری گرامی هستیم.