تعمیر گیربکس اپتیما که گیربکس آن نمونه‌ی اصلاح شده‌ی هیوندای سوناتا ، همان اپتیما است.

تنها تفاوت اپتیما با هیوندای سوناتا در محتوای تجهیزات و سبک طراحی خارجی آن است. کیا اپتیما به نام کیا k5 نیز معروف است .

مشکلات گیربکس اپتیما

  • در هنگام کاهش دادن سرعت خودرو و تعویض دنده از 2 به 1، تقه شدیدی را بشنوید که این مشکل معمولا در مدل‌های اپتیما سال 2009 به وجود می‌آید.
  • اگر خودرو شما در حالت دنده عقب حرکت نکرد ، به این معنی است که در سلکتور خودرو مشکلات متعددی به وجود آمده است.
  • کامپیوتر گیربکس اتوماتیک کیا اپتیما شما دچار مشکل شود.
  • دنده به صورت نامنظم تعویض شود یا به اصطلاح دیگر گیج باشد حتما نیاز تعمیر گیربکس اپتیما می باشد . در این حالت خودرو از دنده اشتباه استفاده می کند و قادر نیست دنده‌ی درست را تشخیص دهد.
  • اگر در زمان تعویض دنده از 4 به 3 و انتقال قدرت در این زمان، تقه‌ای ایجاد شود ، به معنی مشکل در سنسورها می باشد ، یعنی سنسور سرعت خروجی و ورودی خودرو دچار خرابی شده است.
  • در سرعت بالای خودرو و زمانی که خودرو شتاب دارد، لرزش احساس کنید.
  • از  نشانه‌های دیگر وجود مشکل می توان به خراب شدن شیر برقی‌های ساعت گیربکس، کیپ شدن فیلتر آن و رفتن به دنده اضطراری اشاره کرد.

مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد جزو شایع‌ترین نشانه‌های خرابی گیربکس اتوماتیک اپتیما هستند.

اقدامات تعمیری گیربکس

جهت سالم ماندن گیربکس اتوماتیک کیا اپتیما لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید.

به تعویض روغن گیربکس در زمان‌های تعیین شده و کیلومترهای معین شده اهمیت دهید.

به هیچ عنوان از روش ساکشن برای عوض کردن روغن گیربکس خودرو استفاده نکنید، زیرا این روش با تحت فشار قرار دادن اورینگ‌ها و سوپاپ‌های گیربکس، می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند، لذا بهترین روش برای تخلیه روغن گیربکس استفاده از شیر یا پیچ تخلیه است.

مقدار روغن مورد نیاز برای تعویض بستگی به مدل خودروتان دارد ، معمولا” این عدد بین 6 تا 9 لیتر می باشد.

می دانید که خودروهای اتوماتیک مانند اپتیما و یا سوناتا نسبت به دیگر خودروها، سیستم برق پیچیده‌تری دارند ،  به همین علت توصیه می‌شود که از وسایل برقی مانند دزدگیر متفرقه، آمپلی فایر، چراغ زنون و … استفاده نشود.

گیربکس‌های اتوماتیک، مدارهای الکترونیکی و سنسورهای حساسی دارند و با توجه به این موضوع، موتورشویی این مدل از خودروها توصیه نمی‌شود.

ساختار گیربکس اتوماتیک اپتیما ، هیدروالکترومکانیکی می باشد و همچنین به دلیل انتقال گشتاور موتور به گیربکس از طریق جریان روغن، نسبت به خودروهایی که با دنده‌ی دستی حرکت می‌کنند، نیاز به مراقب، حساسیت و دقت بیش‌تری دارند.

کلام آخر

خطاها و مشکلات به وجود آمده در گیربکس خودروتان را جدی بگیرید و در صورت نداشتن مهارت در این زمینه ، از تعمیرگاه‌های تخصصی و حرفه ای کمک بگیرید.

لازم به یادآوری است که در صورت خراب بودن گیربکس و ادامه رانندگی با خودرو، ممکن است قطعات دیگر خودرو نیز دچار ایراد شوند و به مرور زمان آسیب های جدی و البته پرهزینه ای به قسمت‌های دیگر خودرو شود ، بنابراین سرویس و تعمیر گیربکس خودروتان را به تعویق نیندازید .

در این زمینه مجموعه تعمیرگاهی نوین کارجهانی  با کادری حرفه ای و مجرب در خدمت شما عزیزان می باشد.